Kunskap och erfarenhet ger dig bra förutsättningar

Kontakta oss

Safe Return Asset Management Nordic

Think Different

Pilar som lyser i neon

Think Different

Datum: 18 maj 2022

Vad som får dig ur sängen varje morgon? Skulle du stiga upp utan att ha någon känsla av mening med livet eller samhörighet med andra? Skulle du vara sugen på att gå till jobbet om din arbetsdag handlade om att manipulera andra eller låta dig själv manipuleras? Eller skulle du hellre se dig själv i en situation där du kunde inspirera andra eller själv vara öppen att inspireras?

Två personer i en säng

I en nylig artikel skrev jag lite grann om vad som gör ett företag eller en individ framgångsrik. Jag tänkte be att få fortsätta det resonemanget lite grann. Beträffande företag, enligt Sinek så är de flesta främst organiserade kring vad de producerar och säljer. Hur de gör det följer sedan av det. Såväl produkten och affärsidén kan vara väldigt bra och starkt formulerade, men har man inget varför - WHY - måste man manipulera kunderna till insikten om varför de bör köpa varan eller tjänsten ifråga. Det vill säga, HUR blir en fråga om manipulation i stället för inspiration.

Som urtypen för ett framgångsrikt företag, med ett glasklart WHY, nämner Sinek Apple. Så vad är då Apples WHY, och hur gör det företaget annorlunda och mer framgångsrikt? Jo, genom att sätta sin slogan till just “Tänk Annorlunda” (“Think Different”) drar man igång en tankeprocess hos både anställda och kunder, om att våra prylar är unika och de som väljer att köpa dem är individer som vågar leva lite utanför ramarna, precis som vi.

Ett delat animerat äpple

Helt enkelt att såväl anställda som kunder älskar att ta fram och vara först med hippa, coola prylar. Enligt Sinek produkter som är lätta att använda, eleganta och väl designade. Att det råkar vara elektroniska prylar, eller att det i huvudsak råkar vara en telefon som går under benämningen iPhone är egentligen sekundärt. Det vill säga vad (WHAT) man tillhandahåller - telefoner och datorer - är sekundärt till varför - WHY - man gör det och hur man gör det.

HUR, i sin tur, handlar om att inspirera, i stället för att manipulera, genom att både företaget och kunderna gemensamt identifierar sig som någon eller några som “Tänker Annorlunda”.

En lysande glödlampa

Och tänker man efter så är ju en modern telefon (eller en dator) så mycket mer än bara en telefon. Här följer en (icke komplett) lista på vad som för inte allt för länge sedan var separata fysiska produkter och funktionaliteter, som numera ryms i en enda fysisk produkt som vi av någon anledning fortfarande benämner som en telefon:

Kalender,Adressbok, TV, Radio, Bandspelare (spela upp), Bandspelare (spela in), Klocka, Väckarklocka, Tidtagarur, Telefon, Fax, Kamera (foto), Kamera (video), Videospelare (spela upp), Dokumentpärm, Dokumentskåp, Anteckningsbok, Plånbok, Betalkort, Bildalbum, Nyckelknippa, ID handling, Spelkonsol, Kartbok, GPS, Tidning, Skrivmaskin, Miniräknare, Bok, Bokhylla, Kompass, Encyklopedi . . .

En hand som håller i en smartphone

Men det stannar inte där. Till det har vi sedan alla instanser av applikationer som kan ta dig till en annan fysisk plats utan att du behöver ta dig dit rent fysiskt (du förstår vad jag menar), som till exempel:

Bank, Post, Läkarmottagning, Kasino, Skola, Kontor, Konferensrum, Butik (för snart sagt allt), Mäklare, Bibliotek, Myndigheter och rent av virtuella världar . . .

Det står väl inte på förrän Apple eller någon annan tänker annorlunda och helt omdefinierar det vi idag kallar en “mobil telefon” till exempel en “mobil bokhylla”, och sedan bygger in ytterligare funktionalitet runt den. Kommer den produkten att bli en hit? Ja, men bara om man samtidigt också ser till att ta fram ett klart, tydligt och ärligt WHY, för både kunder och anställda att låta sig inspireras av.

Ett animerat äpple som ser sur ut

Med det lämnar jag följande köpråd beträffande aktiemarknaden: Vilka företag och företagsledare känner du dig inspirerad av? Köp dem!


Thomas Stridsman Sjövy

Har du frågor eller kommentarer hör av dig till: redaktionen@safereturn.se

På vår hemsida använder vi cookies. Om du vill fortsätta antar vi att du accepterar detta.